Under konversationen på WhatsApp påstår köparen att man ska använda sig av en "säker betalning" via en betalningstjänst, exempelvis från PostNord eller Blocket.
Köparen påstår sig skapa en förfrågan och kommer att betala frakten, under denna konversation så kan bedragaren skicka ett meddelande som visar instruktioner på hur man ska gå tillväga, denna instruktion är falsk. Se exempel nedan:
Bedragaren kommer också så småningom ge en länk till en falsk hemsida, på sidan uppmanas säljaren att både ange sitt kortnummer och använda sig av sitt BankId för att få sina pengar för frakten som köparen påstår sig ha betalat. I stället för att få pengar så töms säljarens konto på pengar.
Tänk på att aldrig fylla i några kortuppgifter eller andra personliga uppgifter såsom BankId på webbsidor du inte vet någonting om eller på uppmaning från någon.
Exempel på konversation med en bedragare där de falska instruktionerna visas:
Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.