Varning för bedrägerier i deklarationstider.

Stoppa bedragaren!

Bedrägerier kan hända vem som helst och var som helst. Imorgon kanske det drabbar dig, din vän eller familjemedlem. För att stoppa bedragaren krävs gemensamma krafter. Var med och stoppa bedragaren – du också!


Så kan du vara med och stoppa en bedragare

Genom att lära dig om olika bedragare kan du känna igen ett bedrägeri i handlingen eller förbereda dig mot attacker i förväg. Om du har stött på en bedragare kan du hjälpa andra genom att dela med dig av din berättelse här på Säkerhetskollen .

Överblick av innehåll

Så känner du igen en bedragare

Nedan kan du läsa på om några av de vanligaste bedrägerierna just nu, hur bedrägerierna går till och hur du gör för att skydda dig. Vi listar också länkar dit du kan vända dig för att få hjälp om du blivit utsatt för ett bedrägeri.

Stoppa sms-bluffaren

Kan du verkligen lita på att det där sms:et du fått är äkta? Meddelandet som ser ut att komma från din familjemedlem, bank eller telefonoperatör kan i själva verket handla om ett bedrägeriförsök där kriminella ligger bakom. I den här artikeln får du lära dig mer om smishing och hur du kan undvika att bli utsatt.

  • Klicka aldrig på länkar i sms som du inte är helt säker på.
  • Lämna aldrig ut privata uppgifter till någon som du inte känner.
  • Logga aldrig in på ditt Bank-ID efter uppmaning från någon utomstående.

Åsas berättelse: Bedragaren låtsades vara min son

En dag fick jag ett sms från någon som påstod sig vara min son. I sms:et stod det “Hej mamma, jag har nytt telefonnummer och ny mobil”. Vi sms:ar som vanligt, och efter ett tag frågar personen som jag tror är min son om jag kan hjälpa till med att betala en räkning. Jag swishar 25 000 kronor till numret. Men när jag får frågan om jag kan skicka över mer pengar inser jag att det inte är min son. Jag försökte ringa till numret men fick inget svar, och jag hade tagit bort det gamla numret till min son. Jag ringde istället hans flickvän och tyvärr skrek jag henne i örat när jag insåg vad som hade hänt. Jag gick in i ett chocktillstånd. Att använda mitt mammahjärta för att få mina pengar är att gå över gränsen.

Bild på Åsa Ikekhua och sms-konversationen med bedragare som utgav sig för att vara hennes son.

Åsa Ikekhua blev utsatt för ett sms-bedrägeri där bedragaren utgav sig för att vara hennes son.

Hör Åsa dela med sig av sin berättelse i Nyhetsmorgon.

I takt med att vi shoppar på nätet i högre utsträckning, särskilt under högtider som jul ökar bedrägerierna kopplat till fraktbolag och paketleveranser. Här kan du läsa mer om falska leverans-sms:

Stoppa telefonbedragaren

Telefonbedrägerier, även kallat vishing eller röstfiske, är tyvärr ett vanligt brott där du som privatperson blir lurad på pengar över telefon. Under samtalet kan du bli ombedd att logga in på din bank eller lämna ifrån dig privata uppgifter såsom bankkoder eller kortuppgifter. Bedragaren är ofta förtroendeingivande och kan påstå att de ringer från en bank eller myndighet.

  • Lägg på luren vid minsta osäkerhet, oro, eller misstanke om ett potentiellt bedrägeri.
  • Lämna aldrig ut dina personliga uppgifter, lösenord eller koder till någon okänd.
  • Logga aldrig in med ditt BankID på uppmaning från någon okänd.
De 3 L:en. Hur du skyddar dig mot telefonbedrägerier

Här kan du läsa mer:

Stoppa romansbedragaren

Romansbedrägeri mot äldre

I sociala medier och framför allt på dejtingsajter kan du ibland stöta på falska profiler, så kallade romansbedragare eller catfishers. Ett gemensamt mål hos dessa bedragare är att få sitt offer att bli förälskad i dem för att sedan lura dem på deras pengar eller personliga uppgifter.

  • Var kritisk när du får oväntade vänförfrågningar. Eller om du får meddelanden direkt från okända personer. Typiska drag för en romansbedragare är ofta statusyrken, konstlade formuleringar eller slarvigt språkbruk.
  • Om du misstänker att den du pratar med utsätter dig för ett bedrägeri kan du skaffa en objektiv bild av situationen, exempelvis genom att be om hjälp från en oberoende person.
  • Om du blir ombedd att skicka pengar är det ett starkt varningstecken för att du blir utsatt för ett bedrägeriförsök.

Här kan du läsa mer:

Stoppa annonsbedragaren

Falska hemsidor med annonsbedrägeri

Konsertbiljetter i andra hand, vackert porslin, en begagnad bil till bra pris. Annonserna på nätet är många och lockande. Men det gäller att se upp – på andrahandsmarknaden frodas bedragarna med falska annonser med produkter som inte existerar och länkar som leder till falska hemsidor. Brottet upptäcks ofta först efter att betalningen har skett.

  • Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant är det förmodligen så det ligger till.
  • Undvik förskottsbetalningar till privatpersoner. Kontrollera även identiteten hos säljaren och undvik betalningar till utländska konton.
  • Polisanmäl alltid annonsbedrägerier.

Här kan du läsa mer:

Stoppa nätfiskaren

Nätfiske på mejl

Fått ett mejl från din bank, ett företag eller en myndighet där du uppmanades klicka på en länk, logga in på din internetbank eller fylla i dina kort- eller kontouppgifter? Nätfiskare letar ständigt efter nya sätt att luras.

  • Granska mejl noga innan du klickar på en länk eller öppnar en bifogad fil. Kontrollera språk och grammatik.
  • Kom ihåg att seriösa företag, myndigheter och organisationer ber dig aldrig lämna ut personliga uppgifter via mejl.
  • Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.

Här kan du läsa mer:

Stoppa ID-kaparen

ID-kapning innebär använda någon annans personliga uppgifter i syfte att begå ett brott. Det kan handla om namn och personnummer, ID-handling, inloggningsinformation eller e-postkonton. Om du har blivit utsatt kan någon beställa prylar eller teckna avtal och abonnemang i ditt namn.

  • Lämna aldrig ut dina privata uppgifter, kortnummer eller koder till ditt BankID utan att kontrollerat att mottagaren är den rätta.
  • Var försiktig med var du sparar dina inloggningsuppgifter till olika konton. Använd starka, unika lösenord.
  • Bestrid fakturor, beställningar eller falska avtal som har skrivits under med ditt namn. Håll koll på dina bankkonton och kontakta din bank direkt du upptäcker en obehörig transaktion.

Här kan du läsa mer:

Stoppa hackaren

Det smarta hemmet kan förenkla vår vardag men den medför också risker. Ditt nätverk och alla prylar i ditt hem som är uppkopplat till nätverket kan hackas.

  • Fundera innan du kopplar upp en pryl – behöver verkligen alla smarta prylar vara uppkopplade till internet?
  • Byt ut förinställda lösenord på din router och dina smarta prylar till starka och unika lösenord och använd gärna en lösenordshanterare.
  • Lägg de smarta prylarna på ett separat nätverk, ett så kallat gästnätverk.

Här kan du läsa mer:

Skydda dig innan bedragaren kommer

Använd unika och starka lösenord

Använd unika och starka lösenord

Vill du skapa säkrare lösenord? Se om ett lösenord är läckt och hur du skapar ett säkert lösenord som skyddar dina konton och personliga uppgifter.

Kolla om din mejl är läckt

Vi har tagit fram en tjänst som tar reda på om din mejladress och dina uppgifter har blivit läckta. Gör testet du med!

Håll koll på de senaste bluffarna

Missa inga viktiga varningar! Håll dig uppdaterad med de senaste varningarna kring digitala brott som pågår just nu. Här kan du prenumerera på vår varningslista eller lämna tips.

Läs våra säkerhetsguider

Här har vi samlat alla våra guider för dig som vill bli säkrare online, till exempel hur du skyddar dig på sociala medier.

Testa din säkerhet

Genomgå våra snabba tester och få en bättre förståelse för hur du rör dig online och om ditt beteende är säkert. Du kan även dela med dig av en bild på misstänkt bedrägeriförsök för att få råd hur det bör hanteras.



Skydda din familj, vänner eller ditt företag

Skydda din familj mot bedrägeri

Ungdomar

Vi har tagit fram ett interaktiv quiz för ungdomar och skolklasser för att lära sig känna igen bedrägeriförsök och vara med säker online. Testa dina internetvanor, lär dig om digital säkerhet och få tips om hur du skyddar dig online – gör quizet du med!

Seniorer

Bedrägerier och brott riktat mot seniorer har ökat kraftigt under de senaste åren. För att seniorer ska känna sig tryggare – i mobilen, hemtelefonen och hemmet har vi tagit fram särskilda tips och råd. Råden riktar sig till dig som senior och dig som anhörig som vill hjälpa dina äldre nära och kära.

Företag

Företag och organisationer riskerar att utsättas för hot och intrång som kan skada IT-system eller innebära att viktig information går förlorad. Har du koll på riskerna?

Hur bra är ditt företags IT-säkerhet? Gör vårt test och få en indikation på hur ditt företag ligger till, och tips på hur du kan skydda företaget mot exempelvis dataintrång.

Vet du hur du som anställd ska skydda företaget från att drabbas av dataintrång, skadlig kod eller andra säkerhetsrisker? Här är testet för dig som vill testa din egen IT-säkerhet.



Other languages / information om bedragare på andra språk


Behöver du någon att prata med?

  • Har någon du känner blivit utsatt för ett brott och vill anmäla? Hänvisa till Polisen på 114 14
  • Har någon du känner blivit utsatt för ett brott och behöver stöd? Hänvisa till Brottsofferjouren – kostnadsfritt stöd till dig som är brottsutsatt: 116 006
  • Har du frågor om säkerhet och vill ha personlig rådgivning? Ring SSF:s kostnadsfria säkerhetsrådgivning: 08-783 74 00  ​


Berätta för dina vänner innan de blir lurade:

Var den här sidan till hjälp för dig?

Nej, inte alls
Ja, mycket



Telefon
08-783 74 00

Ordinarie öppettider:
Måndag-torsdag: 09:00-16:00
Fredagar: 10:00-16:00
Lunchstängt. 11:30–12:30

Chat

Vänligen kontakta oss på telefon eller mejl istället.

Mail
sakerhetskollen
@stoldskyddsforeningen.se

Kontakta oss via mail.

Mailen är bemannad under kontorstid.