Bedragaren ringer från okänt nummer och påstår sig vara anställd på Kivra. Bedragaren uppger för offret att det finns obetalda fakturor i Kivra för att därefter ställa frågor om offret har möjlighet att omedelbart under samtalet betala med hjälp av Bank-ID och Swish.
Kivra är enbart en förmedlare av fakturan från dess avsändare till mottagare såsom en digital brevlåda.
Kivra genomför aldrig transaktioner åt användare och ringer aldrig upp användare och ber dem genomföra betalningar.
Om du råkar ut för denna typ av samtal skall du omedelbart lägga på luren. Du skall aldrig lämna ut ditt Bank-ID såvida du inte själv först varit i kontakt med Kivras support avseende något ärende.
Meddela också gärna Kivra genom dess support vad du varit med om. Man når dem på:
Telefon: 0770-457 000,
E-post: support@kivra.com,
Via formulär i hjälpcentret: https://kivra.force.com/FAQ/s/
Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.