Publicerad: 2023-02-17
Senast ändrad: 2024-07-31
Antalet bedrägerier riktade mot seniorer ökade med 17 procent 2023 jämfört med året innan, enligt Brottsförebyggande rådet. Av alla anmälda bedrägerier under 2023 riktade sig över 35000 mot seniorer. En av fem personer över 65 år utsätts årligen av bedrägerier, vilket pekar på att äldre är en särskilt utsatt grupp när det kommer till denna typ av brott. Detta innebär att du som äldre behöver vara på din vakt för att inte råka ut för bedrägerier.
Bedrägerier kan ske i många olika sammanhang – över telefon, online och i vissa fall även i hemmet. Dessa typer av brott kan drabba i princip vem som helst, även om seniorer är extra utsatta. Att regelbundet läsa på och ta del av information som rör din säkerhet är ett bra sätt att bli medveten om riskerna, och utifrån detta förändra sitt beteende.
Det kan också hjälpa att sätta upp vissa regler i vardagen och följa dessa. Du kan då bli bättre på att upptäcka kriminella handlingar i tid, och förhindra att bli utsatt för brott. I denna artikel går vi igenom de vanligaste formerna av bedrägerier och ger tips på hur du kan skydda dig. Kom ihåg att du som blivit utsatt för brott alltid ska göra en polisanmälan, vare sig det handlar om inbrott, bedrägeri, personrån eller utpressning.
Omställningen till kredit- och kontokort, med internetbank och konton online har gått oerhört fort. För personer som har vuxit upp med kontanter kan det vara svårare att förstå hur vi skyddar oss mot stöld och bedrägerier i dagens samhälle, där kontanter inte längre används lika frekvent. Ett vanligt sätt att utföra brottslighet och bedrägerier är via telefonsamtal, mejl och sms. Ofta sker här en uppmaning om att du ska ge ut dina personliga uppgifter till någon som påstår sig representera din bank, en myndighet eller ett legitimt företag.
Med dessa uppgifter kan bedragaren sedan utföra brottsliga handlingar. Bedrägerier som sker över telefon kallas vishing , bedrägerier över e-mail benämns ofta som phishing eller nätfiske , och sms-bedrägeri kallas smishing . En tumregel är att aldrig ge ut känsliga uppgifter över mejl, telefon eller andra typer av meddelanden.
Nyligen cirkulerade ett bedrägeri där äldre fick sms från någon som utger sig för att vara deras barn eller barnbarn . Avsändaren påstår att de har nytt nummer och ber om pengar. Men avsändaren var i själva verket en bedragare, och detta är ett försök att lura seniorer på pengar. Dubbelkolla alltid med personen ifråga innan du klickar på några länkar, swishar något okänt nummer eller på annat sätt skickar över pengar.
Klicka heller inte på länkar i sms eller e-post om du inte är säker på avsändaren. I vissa fall kan länkar leda till falska hemsidor, där du uppmanas fylla i känslig information som bedragare kan få tillgång till. Om du känner dig osäker, kontakta avsändaren för att kontrollera att meddelandet du fått är korrekt. Får du ett meddelande från någon som utger sig för att vara banken, en myndighet eller ett företag där de exempelvis ber om dina uppgifter, ring och fråga om de verkligen är avsändaren.
Det är alltid bäst att vara på den säkra sidan än att bli lurad. Eller som Expert-Johan säger i videon nedan – Check it before you send it! (Dubbelkolla innan du skickar.)
Av samma anledningar ska du förvara dina lösenord och bankkoder så säkert och svåråtkomligt som möjligt. Ha inte koder eller lösenord uppskrivna på en lapp i hemmet eller i väskan när du är ute. Det gör det enkelt för tjuven att komma åt ditt bankkonto och ta ut pengar om de får tag på ditt bankkort.
Som senior kanske du inte hör eller ser lika bra och missar därför lättare ljud eller händelser som tyder på ett pågående inbrott. Ett inbrottssäkert hem är därför en viktig åtgärd för att skydda sig som senior.
Säkra hemmet i tre snabba steg
Låt ingen okänd komma in i ditt hem så länge besöket inte har anmälts i förväg. Även bedragare kan framställa sig som trevliga personer och uppge sig för att vara hantverkare från olika företag som måste komma in för att kontrollera elektronik, rör eller ventilation. Om du är osäker på om besöket är legitimt eller inte, ring till företaget som personen representerar och fråga om uppgifterna verkligen stämmer.
Skriv ner saker som du har upplevt som märkliga, eller saker som någon okänd har sagt på telefon. Nästa gång någonting liknande händer kan du gå tillbaka och se om det är ett återkommande fenomen. Det är dessutom bra att ha saker nedskrivet utifall att du blir utsatt för brott, för att kunna delge hela händelseförloppet, inte minst vid polisanmälan.
Samarbeta med grannar och närstående! Händer märkliga saker kring huset? Har flera av er fått oväntade besök eller konstiga samtal? Tillsammans är ni starkare och genom att dela med sig av upplevelser av personer som har ringt på eller ringt upp oanmälda kan ni upptäcka mönster och tecken på bedrägerier eller annan brottslighet. Grannsamverkan innebär större trygghet!