Länsförsäkringar varnar för bluff-sms .
5 min lästid
Artikel

Gaming – på lek eller allvar?

Publicerad: 2021-09-09

Senast ändrad: 2023-10-13

Under de senaste åren har gaming och spelindustrin fått ett ordentligt uppsving, och parallellt har också risken att utsättas för digitala brott ökat. Gamers är ofta utsatta för hot som bedrägerier, identitetsstöld och hackerattacker. I denna artikel kommer vi att undersöka hur gaming och cybersäkerhet hänger ihop och vilka åtgärder du som förälder och ditt barn som spelar kan ta för att bli säkrare.

Bedragarna finns där vi är allra mest, och som en följd blir nätbedrägeri allt vanligare. Bedragare ser möjligheter att utnyttja det ökade online-spelandet till att tjäna pengar. Nedan nämner vi några av de vanligaste formerna av bedrägerier som finns kopplat till gaming via mobilen och på nätet.

Bedragare kapar spelkonton

Bedragare kapar spelares konton för att få tillgång till kontoinnehavarens spel och tillgångar. I vissa fall kapas konton för att få åtkomst till riktiga användare som är verifierade av spelföretaget, särskilt om kontot har ett högt värde, det vill säga innehåller värdefulla tillgångar. Bedragaren kan tjäna pengar på kontot genom att sälja det vidare, eller använda det kapade kontot för att fuska och bedra andra under själva spelandet. En användare som fått sitt konto kapat kan inte bara förlora tillgång till kontot och dess innehåll, även deras personliga information och betaluppgifter kan stjälas.

Icke säker digital kommunikation

Bedragaren använder sig av spelets kommunikation såsom chatt eller röstkommunikation för att lura spelare genom phishing, spam, falska webbsidor eller skadliga program och innehåll. De utger sig ofta att vara någon annan än de är, kanske till och med någon som många barn ser upp till, som exempelvis en populär gamer som streamar sitt spelande på Twitch eller Youtuber.

Handel med pengar

Bedragare tjänar pengar genom att till exempel sälja uppnådda nivåer, uppgraderade spelkaraktärer, olika tillvägagångssätt för hur man ska klara av en svår nivå och handlar med olika föremål i spelet för riktiga pengar.

Kuponger, erbjudanden och limited offers

I vissa spel kan bedragare använda sig av gåvokuponger, erbjudanden, tidsbegränsade deals, så kallade limited offers. Det kan handla om värdefulla skins* i populära spel som exempelvis Fortnite eller League of Legends. Dessa kan vara mycket eftertraktade och säljas för stora summor pengar på onlinemarknader, vilket utnyttjas av bedragare.

* Virtuella föremål som ändrar utseendet på spelkaraktärer, vapen, fordon eller andra objekt i spelet.

Falska nya konton

Bedragare skapar nya konton för att kunna erhålla fler bonusar (som startbonusar för nya spelare) och för att kunna spamma och bedra riktiga spelare. Falska konton används också ofta för att kunna bibehålla kontakten och samarbeta med andra bedragare.

Doxing och swatting

Doxing eller doxxing är en form av cyberattack som innebär att bedragaren tar reda på någons privata uppgifter och publicerar det online. Bedragaren kan därför utpressa dig eller ditt barn i spelet i hot om att “doxa” och avslöja er känsliga information för omvärlden. En extremare version av doxing är “swatting” som innebär att någon skickar polisen till offrets adress genom att ljuga att det är en nödsituation eller att ett brott begåtts.

Andra faror med online gaming

  • Skadlig programvara, användaren uppmanas att uppgradera spelet eller plattformen från okänd plats och blir omdirigerad till en falsk webbsida som kan innehålla skadlig kod och programvara (exempelvis malware eller spionprogram).
  • Kontrollen av den digitala identiteten/kontot försvinner och spelaren kan inte längre vara anonym i och med att användarens konton i olika spel länkas samman med spelarens sociala medier.
  • Dolda avgifter där det inte tydligt beskrivs vad det kostar när du beställer något. Ofta förekommande i spel med köp inuti som är vanligt i både onlinespel och appar.

Så gör du ditt barns spelande säkrare

  • Ställ in föräldrakontroll, där du som förälder kan ange hur någon får interagera med andra på internet.
  • Begränsa tiden dina barn spelar, sätt en tidsram.
  • Kontrollera alltid innehållet i ett spel för att avgöra om det är lämpligt för barn. Du kan även kontrollera åldersgränsen som tagits fram för spel av PEGI (Pan-European Gaming Information).
  • Försäkra att ditt barn inte använder sitt riktiga namn eller andra privata uppgifter när hen skapar ett spelkonto.
  • Kontrollera att ditt barn bara laddar ner spel från tillförlitliga platser. De ska alltid använda legitima versioner och inte en piratkopia.
  • Förklara vikten av att ha olika användarnamn och lösenord till olika spel.
  • Se till att alltid ha uppdaterade spelversioner och operativsystem.
  • Radera alltid personlig information när ditt barn har slutat spela ett spel, eller slutat använda datorn eller spelkonsolen ifråga.
  • Ta reda på och visa för ditt barn hur man rapporterar något eller någon som inte följer reglerna på plattformen, ex. Playstation Network eller Xbox live.
  • Framför allt, prata med ditt barn och ha en öppen dialog om både vad som är okej och vad som inte är okej när man spelar online.

Om ditt barn eller du redan har blivit utsatt

  • Se till att rapportera vad som har hänt. Det finns oftast formulär på varje plattform och spel.
  • Ta kontakt med din/ditt barns bank eller kortföretag och berätta vad som hänt och se till att bestrida avgifterna.
  • Byt alla lösenord och annan information om du tror att ditt eller ditt barns konto har blivit hackat, det gäller även konton på social medier som Instagram, Facebook osv.
  • Om du eller ditt barn får hot av någon spelare, så ska du göra en polisanmälan. Se till att allt dokumenteras (meddelanden, information om kontot mm.) innan polisanmälan görs.
  • Varken du eller ditt barn behöver vara rädda för att fortsätta spela online – tänk till, var försiktig och använd sunt förnuft. Var inte rädd att ta hjälp om något inte känns som det ska.

Källor:

Berätta för dina vänner innan de blir lurade:

Var den här sidan till hjälp för dig?

Nej, inte alls
Ja, mycket