Länsförsäkringar varnar för bluff-sms .
5 min lästid
Skydda dig

Föräldraguide till sociala medier

Publicerad: 2021-02-11

Senast ändrad: 2023-07-07

Att låta sitt barn använda sociala medier kan vara en svår fråga för många föräldrar. Å ena sidan är sociala medier fantastiskt för att hålla kontakten med vänner och utforska intressen, men å andra sidan kan det vara en källa till oro, innebära risker och utsatthet. Denna guide vänder sig till dig som förälder som vill lära dig om riskerna på sociala medier och hur du kan hjälpa ditt barn att bli tryggare online.

Vad är sociala medier?

Sociala medier är olika digitala plattformer som möjliggör kommunikation, interaktion och utbyte av information mellan människor på internet. Sociala medier kan finnas i webbläsaren, som appar i telefonen, eller program som laddas ned på datorn. Gemensamt för de flesta sociala medier är att användarna kan skapa profiler, dela innehåll mellan varandra, kommunicera med andra användare och delta i olika aktiviteter och nätverk. Sociala medier kan användas för att hålla kontakten med vänner i verkliga livet och för att skapa nya relationer och kontakter över hela världen.

Idag tar sociala medier upp en stor del av vår tid, både privat och i arbetslivet, och utgör en alltmer naturlig del av vår vardag. Men med detta följer också risker att utsättas för digitala brott, oönskade kontakter eller situationer. Barn idag växer upp i en digital värld där det myllrar av olika plattformar som hela tiden blir fler. Utvecklingen går i en rasande takt och det är inte konstigt att det kan uppstå ett kunskapsglapp mellan dig som förälder och ditt barn. För att skydda ditt barn på olika digitala plattformar behöver du som förälder i viss mån följa med i utvecklingen för att få en förståelse för de risker ditt barn kan utsättas för i sociala medier.

Hjälp ditt barn till en säkrare digital vardag – snabb checklista:

Att ha en öppen kommunikation och diskutera sociala medier med barnen är en viktig del av att hjälpa ditt barn att använda sociala medier på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Genom att sätta gränser och lära dem om risken kan du hjälpa till att skapa en tryggare onlinemiljö för dem att växa upp i.

  1. Var en förebild. Det bästa sättet att lära barnen hur man använder sociala medier på ett ansvarsfullt sätt är att själva vara ett gott föredöme. Visa att du själv använder sociala medier på ett säkert sätt och att du har goda sociala färdigheter både online och offline.
  2. Sätt regler och gränser. Diskutera med barnen om regler och gränser för sociala medier som du anser vara lämpligt för deras ålder. Det kan handla om hur mycket tid de tillbringar på sociala medier och hur de hanterar interaktioner med andra på nätet.
  3. Lär ditt barn att skydda sin integritet. Det är viktigt att lära barnen att skydda sin personliga information på sociala medier. Berätta om riskerna med att dela med sig av personlig information som hemadress, telefonnummer eller skola. Diskutera också vikten av att ställa in säkerhetsinställningar på sina sociala medier-konton.
  4. Diskutera konsekvenserna av deras handlingar. Förklara för barnen att deras handlingar på sociala medier har konsekvenser. Detta inkluderar vad de postar, vem de interagerar med och hur de beter sig online. Diskutera också communityregler på olika plattformar, vad som händer om de bryter mot reglerna eller använder sociala medier på ett olämpligt sätt.
  5. Prata om vad de kan göra om något går fel. Lär barnen att de alltid ska berätta för dig som förälder eller en vuxen de litar på om något går snett eller känns fel på sociala medier. Det kan handla om mobbning, oönskade kontakter eller andra obehagliga situationer. Förklara också att det går att rapportera olämpligt beteende eller innehåll på sociala medier och polisanmäla om man har blivit utsatt för ett brott.
Bedrägerier i sociala medier

Lista: Vanliga sociala medier bland barn

Det finns en mängd olika sociala medieplattformar och communitys som är populär bland barn och unga med olika innehåll, syften och målgrupper. De vanligaste sociala medierna bland barn kan variera beroende på åldersgrupp och geografisk plats, och även förändras över tid. Nedan listar vi några av de mest populära sociala medierna bland barn.

  1. TikTok. TikTok är en app där användare kan skapa och dela korta videoklipp med olika effekter och musik. Appen är särskilt populär bland tonåringar och unga vuxna.
  2. Instagram. Instagram är en bild- och videodelningsapp där användare kan ladda upp bilder och videor och följa andra användares konto. Instagram är också mycket populärt bland tonåringar och unga vuxna.
  3. Snapchat. Snapchat är en app där användare kan skicka bilder och videor till varandra, som försvinner efter en viss tid. Appen är populär bland barn och ungdomar på grund av dess funktioner för att lägga till filter och lins-effekter.
  4. YouTube. YouTube är en videodelningsplattform där användare kan ladda upp, titta på och kommentera videor. Många barn använder  YouTube för att se videos om exempelvis spel och prenumerera på Youtubers som gör underhållande eller intressant innehåll.
  5. Twitch. Twitch är en livestreaming-plattform som är inriktad på videospel och esport. Plattformen gör det möjligt för användare att livesända sitt eget spelande eller titta på andra spelare som spela olika spel som Fortnite, League of Legends eller Dota 2. Plattformen har också en interaktiv funktion som gör att tittarna kan delta i strömmen genom att skicka meddelanden och interagera med andra tittare eller streamers.
  6. Discord. Discord är en kommunikationsplattform som är populär bland spelare och andra communitys på internet. Plattformen tillåter användare att skapa egna "kanaler" som kan vara både privata och offentliga, där medlemmarna kan prata med varandra med både röst- och chattfunktioner.
  7. Facebook. Facebook är en social plattform som har funnits i över ett decennium. Det har en mångsidig publik, men barn och ungdomar är mer benägna att använda andra sociala medier som TikTok och Instagram.
  8. Roblox. Roblox är en online-spelplattform där användare kan skapa, spela och delta i spel i en virtuell värld. Roblox är främst riktat mot en yngre publik, med många av spelen som skapats för barn och tonåringar.

Om det är något vi vet med säkerhet är det att ju yngre barnet är desto svårare är det att upptäcka risker på sociala medier. Barn tenderar ofta att agera mer spontant och ha mindre eftertänksamhet eller konsekvenstänk.

Som förälder är det därför oerhört viktigt att vara medveten om vilka sociala medier som just ditt barn använder och hur plattformarna fungerar. Visa nyfikenhet och fråga hur ditt barn använder sociala medier, och diskutera potentiella risker med användandet för att hjälpa ditt barn att bli säkrare online.

Risker med sociala medier

Det finns flera risker för barn på sociala medier som föräldrar och vårdnadshavare bör vara medvetna om. Nedan följer några av de vanligaste riskerna.

  • Mobbning, önskad eller olämplig kontakt. Barn kan råka ut för oönskad kontakt från främlingar i chattfunktioner eller direktmeddelanden på sociala medier. Meddelandena kan innehålla hot, trakasserier av olika slag eller försök till gromning.
  • Cybermobbning: Barn kan utsättas för mobbning och trakasserier på sociala medier, även kallat cybermobbning. Det kan handla om bilder eller falska rykten som sprids,  hot, hatmeddelanden, trakasserier och andra former av kränkande beteende.
  • Exponering för olämpligt innehåll. Barn kan oavsiktligt utsättas för olämpligt eller våldsamt innehåll på sociala medier, vilket kan påverka deras mentala hälsa och välbefinnande.
  • Bedrägerier på sociala medier. Det finns många bedragare på sociala medier. Bedragarna har en mängd olika tillvägagångssätt, bland annat förekommer skapa falska profiler under vilka bedragarna begår brott och bedrägerier.
  • Identitetsstöld. Barn kan oavsiktligt dela personlig information på sociala medier, vilket kan leda till identitetsstöld eller andra säkerhetsproblem.Det är därför viktigt att lära ditt barn att inte dela personlig information på sociala medier.
  • Beroende och överanvändning. Barn kan utveckla beroende av sociala medier och spendera för mycket tid på dessa plattformar, vilket kan påverka deras sömn, studier och sociala interaktioner.

Tips för att bli tryggare online


Det är viktigt att barn är medvetna om riskerna med sociala medier och vidtar steg för att skydda sig själva och andra från mobbning eller andra risker. Här är några tips du kan ge till dina barn för att bli tryggare online.


  • Var medveten om din digitala fotavtryck. Tänk på vad du publicerar och dela inte information eller bilder som kan användas mot dig själv eller andra.
  • Använd integritetsinställningar. Många sociala medieplattformar har inställningar som gör att du kan kontrollera vem som kan se ditt innehåll och vilka som kan kontakta dig.
  • Rapportera mobbning. De flesta sociala medieplattformar har rapporteringsfunktioner som gör att användare kan rapportera kränkande beteende. Använd dessa verktyg för att skydda dig själv och andra.
  • Prata med någon om det. Om du eller någon du känner är utsatt för mobbning eller känner någon som är det, prata med en vuxen eller någon annan du litar på. De kan hjälpa dig att hitta stöd och lösningar för att hantera situationen.
  • Var en stöttande vän. Om du ser att någon blir mobbad på sociala medier, visa stöd genom att stå upp för dem och meddela att beteendet är oacceptabelt, och fråga om denne behöver hjälp eller stöd.
Så lir du lurad på sociala medier

Där dina barn är finns bedragarna

I takt med att sociala medier används i allt högre utsträckning idag har även kriminella hittat till plattformarna för att på olika sätt att utnyttja människor och tjäna pengar. Dina barn kanske lugnar dig med att ”det är bara mina vänner jag är kompis med”. Men vad händer om det döljer sig någon helt annan bakom profilen som påstår sig vara deras vän?

Falska profiler

Ett vanligt tillvägagångssätt som bedragare använder sig av är nämligen att skapa falska profiler. En falsk profil på sociala medier är en profil som skapats med avsikt att dölja den verkliga identiteten av personen bakom den. Falska profiler kan mycket väl se ut att vara en kompis, avlägsen släkting eller rentav en nära familjemedlem till dig.

Falska profiler kan användas för att utföra olika typer av bedrägerier, exempelvis lura dig att skicka pengar, att sprida falsk information eller att få tillgång till din personliga information.

Skydda ditt barn mot falska profiler på sociala medier genom att prata om punkterna nedan:

  • Var försiktig med att acceptera vänförfrågningar från personer du inte känner.
  • Kontrollera profilen noggrant innan du accepterar en vänförfrågan eller inleder en konversation med någon på sociala medier, även om det ser ut att vara någon du känner i verkliga livet.
  • Om någon frågar om personlig information, till exempel ditt telefonnummer eller din adress, var försiktig och tänk efter innan du delar någon information.
  • Om du misstänker att en profil är falsk eller bedräglig, anmäl detta till plattformen så att de kan vidta lämpliga åtgärder.

En vän vill "låna pengar"

Ett vanligt förekommande bedrägeri är att någon av ditt barns kontakter vill låna pengar. Det kan handla om att personen i fråga säger sig ha blivit av med sin plånbok eller att denne ber dig swisha över en summa pengar då den är i knipa. Berätta för ditt barn att innan de swishar eller gör något annat ska de alltid bekräfta att det verkligen är personen ifråga som skriver. Ring upp personen direkt och stäm av, och för aldrig över några pengar på direkt uppmaning via sociala medier. Se exempel på hur det kan gå till i filmen nedan.


Dejtingbedragare

Dina barn kan hitta nya vänner och kanske även kärleken genom sociala medier. Men det är viktigt att prata om att det finns risker med att prata med okända personer online. All kärlek är inte sann och profiler på sociala medier är inte alltid den de utger sig för att vara.

Romansbedrägerier, även kallat catfishing, är vanligt förekommande på sociala medier. Det innebär att någon använder en falsk identitet på internet för att lura eller bedra någon annan. Ofta använder bedragaren bilder och namn som inte är deras egna och inleder relationer med verkliga personer i sociala medier eller dejtingforum. Syftet är ofta att få sina offer att bli kära i dem och bygga upp ett förtroende för att sedan lura dem på pengar eller andra förmåner.

Dejtingbedragare kan vara mycket uthålliga i sitt relationsbyggande och är mästare på att få personer att känna sig utvalda. Bedrägeriet kan pågå i månader, till och med år, och under tiden bygger bedragaren upp förtroendekapital. Om du har råkat ut för en romansbedragare så kan du vara säker på att du inte är ensam, de arbetar brett och har många ”kärleksrelationer” i gång samtidigt, allt för att lura till sig så mycket pengar och privata uppgifter som möjligt.

Om ditt barn upplever någon form av catfishing eller misstänker att någon försöker lura dem på nätet, bör de omedelbart prata med en vuxen som de litar på för att få hjälp och råd. Om ditt barn har blivit lurad på pengar ska brottet polisanmälas.

Tips! Lyssna på rådgivningsexperten Paul Pintér när han berättar för Sveriges Radio om dejtingbedragare i sociala medier.

Så känner ditt barn igen en bedragare

Bedragare är ofta skickliga och kan ha många olika tillvägagångssätt för att nå sitt mål. Det kan handla om att skicka kedjebrev i messenger, påhittade tävlingar eller fyndiga tester som de försöker locka med, såsom hur du skulle se ut som äldre eller vilken kändis du är lik. Ofta får detta användaren att klicka på länkar eller dela innehållet vidare i hopp om att få någon slags belöning. Men ofta är det någon som tjänar på det och kan innebära risker för den som klickar, gillar, eller delar innehållet.

Är det du på bilden?

Ditt barn kan få länkar skickade till sig i privata meddelanden med länkar till exempelvis en webbsida med texten “Har du sett det här? Det ser ut som du på bilden!” eller något annat som ska locka mottagaren att vilja klicka. Dessa kan ibland skickas från en vän vars konton har blivit hackade. Påminn om att alltid vara försiktig och förhålla sig kritisk till meddelanden som dessa och att aldrig klicka på länkar, eftersom det kan röra sig phishing (även kallat nätfiske) .

Sålir du lurad av bedragare på sociala medier

Det är därför viktigt att påminna barn om att inte klicka på länkar, dela vidare innehåll eller öppna bilagor från okända avsändare. Fundera först på vem som egentligen är den verkliga avsändaren och vad denne har att tjäna på det hela. Påtala också för barn att om de upptäcker någon form av bedrägeri på sociala medier eller misstänker att någon försöker lura dem är det viktigt att berätta för en vuxen, anmäla detta till plattformen samt polisanmäla om ett brott har skett.

Sammanfattning

Sociala medier kan vara fantastiskt på många sätt. Det gäller bara att påminna ditt barn att vara försiktig och tänka efter innan de klickar på länkar, tackar ja till en vänförfrågan eller delar information om sig själva.

Kom ihåg-lista!

  • Ha starka och unika lösenord.
  • Lämna aldrig ut privata uppgifter till någon annan.
  • Klicka inte på länkar och bilagor från osäkra avsändare.
  • Tacka inte ja till okända personers vänförfrågan utan att ha gjort en gedigen research kring personen ifråga.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade:

Var den här sidan till hjälp för dig?

Nej, inte alls
Ja, mycket