Genom att lära dig om olika bedragare kan du känna igen ett bedrägeri i handlingen eller förbereda dig mot attacker i förväg. Om du har stött på en bedragare kan du hjälpa andra genom att dela med dig av din berättelse här på Säkerhetskollen .
Så känner du igen en bedragare
Skydda dig innan bedragaren kommer
Skydda din familj, vänner eller ditt företag
Other languages / information om bedragare på andra språk
Behöver du någon att prata med?
Nedan kan du läsa på om några av de vanligaste bedrägerierna just nu, hur bedrägerierna går till och hur du gör för att skydda dig. Vi listar också länkar dit du kan vända dig för att få hjälp om du blivit utsatt för ett bedrägeri.
Kan du verkligen lita på att det där sms:et du fått är äkta? Meddelandet som ser ut att komma från din familjemedlem, bank eller telefonoperatör kan i själva verket handla om ett bedrägeriförsök där kriminella ligger bakom. I den här artikeln får du lära dig mer om smishing och hur du kan undvika att bli utsatt.
Åsas berättelse: Bedragaren låtsades vara min son
En dag fick jag ett sms från någon som påstod sig vara min son. I sms:et stod det “Hej mamma, jag har nytt telefonnummer och ny mobil”. Vi sms:ar som vanligt, och efter ett tag frågar personen som jag tror är min son om jag kan hjälpa till med att betala en räkning. Jag swishar 25 000 kronor till numret. Men när jag får frågan om jag kan skicka över mer pengar inser jag att det inte är min son. Jag försökte ringa till numret men fick inget svar, och jag hade tagit bort det gamla numret till min son. Jag ringde istället hans flickvän och tyvärr skrek jag henne i örat när jag insåg vad som hade hänt. Jag gick in i ett chocktillstånd. Att använda mitt mammahjärta för att få mina pengar är att gå över gränsen.
Hör Åsa dela med sig av sin berättelse i Nyhetsmorgon.
I takt med att vi shoppar på nätet i högre utsträckning, särskilt under högtider som jul ökar bedrägerierna kopplat till fraktbolag och paketleveranser. Här kan du läsa mer om falska leverans-sms:
Telefonbedrägerier, även kallat vishing eller röstfiske, är tyvärr ett vanligt brott där du som privatperson blir lurad på pengar över telefon. Under samtalet kan du bli ombedd att logga in på din bank eller lämna ifrån dig privata uppgifter såsom bankkoder eller kortuppgifter. Bedragaren är ofta förtroendeingivande och kan påstå att de ringer från en bank eller myndighet.
Här kan du läsa mer:
I sociala medier och framför allt på dejtingsajter kan du ibland stöta på falska profiler, så kallade romansbedragare eller catfishers. Ett gemensamt mål hos dessa bedragare är att få sitt offer att bli förälskad i dem för att sedan lura dem på deras pengar eller personliga uppgifter.
Här kan du läsa mer:
Konsertbiljetter i andra hand, vackert porslin, en begagnad bil till bra pris. Annonserna på nätet är många och lockande. Men det gäller att se upp – på andrahandsmarknaden frodas bedragarna med falska annonser med produkter som inte existerar och länkar som leder till falska hemsidor. Brottet upptäcks ofta först efter att betalningen har skett.
Här kan du läsa mer:
Fått ett mejl från din bank, ett företag eller en myndighet där du uppmanades klicka på en länk, logga in på din internetbank eller fylla i dina kort- eller kontouppgifter? Nätfiskare letar ständigt efter nya sätt att luras.
Här kan du läsa mer:
ID-kapning innebär använda någon annans personliga uppgifter i syfte att begå ett brott. Det kan handla om namn och personnummer, ID-handling, inloggningsinformation eller e-postkonton. Om du har blivit utsatt kan någon beställa prylar eller teckna avtal och abonnemang i ditt namn.
Här kan du läsa mer:
Det smarta hemmet kan förenkla vår vardag men den medför också risker. Ditt nätverk och alla prylar i ditt hem som är uppkopplat till nätverket kan hackas.
Här kan du läsa mer:
Vill du skapa säkrare lösenord? Se om ett lösenord är läckt och hur du skapar ett säkert lösenord som skyddar dina konton och personliga uppgifter.
Vi har tagit fram en tjänst som tar reda på om din mejladress och dina uppgifter har blivit läckta. Gör testet du med!
Missa inga viktiga varningar! Håll dig uppdaterad med de senaste varningarna kring digitala brott som pågår just nu. Här kan du prenumerera på vår varningslista eller lämna tips.
Här har vi samlat alla våra guider för dig som vill bli säkrare online, till exempel hur du skyddar dig på sociala medier.
Genomgå våra snabba tester och få en bättre förståelse för hur du rör dig online och om ditt beteende är säkert. Du kan även dela med dig av en bild på misstänkt bedrägeriförsök för att få råd hur det bör hanteras.
Vi har tagit fram ett interaktiv quiz för ungdomar och skolklasser för att lära sig känna igen bedrägeriförsök och vara med säker online. Testa dina internetvanor, lär dig om digital säkerhet och få tips om hur du skyddar dig online – gör quizet du med!
Bedrägerier och brott riktat mot seniorer har ökat kraftigt under de senaste åren. För att seniorer ska känna sig tryggare – i mobilen, hemtelefonen och hemmet har vi tagit fram särskilda tips och råd. Råden riktar sig till dig som senior och dig som anhörig som vill hjälpa dina äldre nära och kära.
Företag och organisationer riskerar att utsättas för hot och intrång som kan skada IT-system eller innebära att viktig information går förlorad. Har du koll på riskerna?
Hur bra är ditt företags IT-säkerhet? Gör vårt test och få en indikation på hur ditt företag ligger till, och tips på hur du kan skydda företaget mot exempelvis dataintrång.
Vet du hur du som anställd ska skydda företaget från att drabbas av dataintrång, skadlig kod eller andra säkerhetsrisker? Här är testet för dig som vill testa din egen IT-säkerhet.
Ordinarie öppettider:
Måndag-torsdag: 09:00-16:00
Fredagar: 10:00-16:00
Lunchstängt. 11:30–12:30
Vänligen kontakta oss på telefon eller mejl istället.
Kontakta oss via mail.
Mailen är bemannad under kontorstid.