Länsförsäkringar varnar för bluff-sms .
5 min lästid
Ta hjälp direkt

Har någon kapat min identitet?

Någon använder dina personuppgifter – ett första steg mot ID-kapning. ID-kapning gör det möjligt att beställa varor eller teckna abonnemang och låneavtal i en annan persons namn. Ofta börjar det med tillgång till fullständigt namn och personnummer alternativt samordningsnummer, vilket banar väg för att skaffa falska ID-handlingar samt göra en adressändring och genomföra diverse beställningar. Om personen dessutom har kommit över ditt Bank-ID eller fullständiga betalkortsuppgifter gäller det att snabbt agera. Vi finns här för att hjälpa dig som misstänker att du blivit utsatt för ID-kapning.
Tecken på att du har blivit utsatt
En kreditupplysning har tagits på dig utan din kännedom.
Fakturor/inkassokrav på varor du inte har beställt börjar dyka upp.
Du upptäcker märkliga uttag eller transaktioner på ditt konto.
Du får avslag på lån och krediter som du inte har ansökt om.
Post slutar komma.
Du upptäcker okända mobilabonnemang registrerade på dig.
Dina sociala mediekonton används av någon annan.
Om ett eller flera alternativ stämmer in ska du:
Göra en polisanmälan

Gör alltid en polisanmälan vid identitetsbedrägeri. Ring 114 14 eller gå in på polisen.se Har du blivit ID-kapad måste du ha gjort en polisanmälan för att eventuell försäkring ska gälla. Dokumentera själva händelsen så gott det går (om möjligt) innan anmälan.

Kontakta din bank

Kontakta din bank och kontrollera dina transaktioner. Ser du transaktioner som du inte har gjort stänger du ner dina konton och spärrar ditt kontokort. Berätta för banken att du har gjort en polisanmälan och att det inte är du som gjort eventuella köp eller kreditansökningar.

Bestrid fakturor

Bestrid alltid fakturor på köp och beställningar som du inte har gjort.

Kontakta ditt försäkringsbolag

Kontakta ditt försäkringsbolag och berätta så noggrant som möjligt vad som har hänt. Berätta att du har kontaktat din bank och fryst dina konton och spärrat ditt kort och att en polisanmälan är gjord.

Kontrollera din adress

Kontrollera din adress på Skatteverket och se så att den stämmer. Du kan även spärra dina personuppgifter för obehörig adressändring om du redan inte gjort detta.

Kontrollera eftersändning av din post

På Svensk Adressändring kontrollerar du så att ingen har beställt eftersändning av din post till en annan adress. Här kan du även aktivera gratistjänsten Adresslåset om du inte redan har gjort det.

(Företag) Följ företagets rutiner

Följ företagets egna rutiner vid sådana här händelser. Vet du inte vilka rutiner som gäller - ta reda på det omedelbart.

Vill du ha personlig hjälp?

Chatta med oss

Vänligen kontakta oss på 08-783 74 00.

Måndag – torsdag 09:00 – 16:00

Fredagar 10:00 – 16:00

Lunchstängt 11:30 – 12:30

Mail

sakerhetskollen@stoldskyddsforeningen.se

Mailen och chatten är bemannad under kontorstid.

Berätta för dina vänner innan de blir lurade:

Var den här sidan till hjälp för dig?

Nej, inte alls
Ja, mycket